E-sklep to jeden z tych biznesów, które mają przed sobą najlepsze perspektywy. Jednocześnie e-commerce należy do branży z najłatwiejszym startem.
40 miliardów złotych – na tyle wycenia się polski rynek e-commerce. Co ważne, w branży wciąż jest miejsce na nowych graczy, a dostępność niezbędnych narzędzi i technologii jest ogromna. Stworzenie e-sklepu warto rozważyć tym bardziej, że czynnikiem stymulującym rozwój branży okazał się zakaz handlu w niedzielę. Od momentu jego wprowadzenia w dni nim objęte wartość sprzedaży online wzrosła o 26 procent, a według ekspertów ten trend ma nadal się utrzymać. Tym, którzy chcieliby uszczknąć dla siebie kawałek tego tortu, wyjaśniamy, jak założyć sklep internetowy.
Zanim otworzysz sklep internetowy
Załóżmy, że wiesz, co będziesz sprzedawać i opracowałeś konkretny biznesplan. Sprzedaż towarów przez internet wymaga założenia firmy. Może ona mieć formę:
-
jednoosobowej działalności gospodarczej;
-
spółki cywilnej;
-
spółki jawnej;
-
spółki komandytowej oraz komandytowo-akcyjnej;
-
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
-
spółki akcyjnej
Ważny jest też wybór domeny. Dla klientów adres www będzie utożsamiany z marką – warto zadbać o to, by był charakterystyczny i łatwy do zapamiętania. Najlepiej zrobisz wykupując domenę wraz z hostingiem, co ułatwi ci podpięcie adresu.
Własny magazyn czy dropshipping?
Kolejna istotna kwestia to logistyka. Szczególnie dużą wagę powinieneś przyłożyć do magazynowania towarów oraz ich dostawy. Jeśli chodzi o pierwsze zagadnienie, możesz zbudować własny magazyn lub zdecydować się na dropshipping. To opcja szczególnie atrakcyjna dla sklepów, które nie dysponują dużą powierzchnią magazynową lub funduszami pozwalającymi na jej utrzymanie. Polega na ścisłej współpracy z hurtownią, która w imieniu sklepu realizuje zamówienia i przesyła je do klienta.
Jeśli jednak wolisz prowadzić własny magazyn, musisz zatroszczyć się o szybką i sprawną dostawę towarów. Poza firmą kurierską, warto zawiązać współpracę z InPostem, Orlenem, RUCH-em lub inną firmą umożliwiającą odbiór paczki w punkcie. Wielu klientów wybiera tę opcję ze względu na wygodę i niskie koszty.
Jakie oprogramowanie sklepu?
Na sukces sklepu ogromny wpływ ma też wybór oprogramowania. To od niego zależy łatwość konfiguracji i wprowadzania produktów, a także wygoda zakupów. Do wyboru masz wiele platform, jednak nie wszystkie zapewnią ci komfortową pracę. By uniknąć problemów, najlepiej postawić na otwarte i sprawdzone oprogramowanie – takie jak WordPress z dodatkiem WooCommerce.
To stabilny, elastyczny i prosty w obsłudze system, wokół którego powstała duża społeczność osób chętnych do pomocy. Co ważne, jego instalacja i wdrożenie jest dość proste i często nie wymaga pomocy specjalisty. Tego, jak założyć sklep internetowy na WooCommerce dowiesz się na blogu jak-zrobic-strone.pl.
Uruchamiamy sklep krok po kroku
Nie martw się w sytuacji gdy nie jesteś informatykiem i nigdy wcześniej nie uruchamiałeś sklepu internetowego. Faktycznie takie zadanie może się wydawać na pierwszy rzut oka karkołomnym wyczynem, ale jeśli wesprzesz się odpowiednimi zasobami wiedzy jaką znajdziesz w Internecie może się okazać, że wyzwanie jest o wiele prostsze niż sądziłeś. Bardzo dobrym źródłem informacji na temat samodzielnej budowy strony czy sklepu jest wspomniany już blog o nazwie Jak Zrobić Stronę
Oprócz bogatych treści znajdziesz na nim także filmy, które poprowadzą Cię przez różne procesy krok po kroku. Przykład jednego z nich, związanego z uruchomieniem sklepu obejrzysz poniżej:
Nadal uważasz, że jest to zadanie przekraczające Twoje możliwości? Sądzę, że każdy kto potrafi posługiwać się myszką i klawiaturą komputera jest dziś w stanie samodzielnie uruchomić sklep czerpiąc z tego tytułu więcej korzyści, nie rujnując przy okazji swojego portfela.