Kontrola jakości to wszelkie działania, które wykonuje się przy materiałach dostarczonych do produkcji. Mowa tu zwłaszcza o kontroli jakości, ale również o sprawdzeniu wszelki działań wokół produkcji, od tych bardziej teoretycznych po te praktyczne. W skład kontroli jakości wchodzi wiec również kontrola dokumentacji technicznej oraz sprawdzanie gotowości pracowników do podejmowania określonych zadań.
Kontrola jakości krok po kroku
Dlaczego wykonuje się kontrolę jakości? Jej celem jest zapewnienie płynności produkcji. To o tyle ważne, że dzięki kontroli całkowicie poprawia się sam proces wyrobów konkretnych produktów. Dlaczego? Dzięki kontroli jesteśmy w stanie szybciej wykryć błędy jeszcze na etapie produkcji, a czasem nawet przy projektowaniu. To sprawia, że firma może zaoszczędzić naprawdę spore kwoty. W efekcie więc nie tylko zmniejszają się wydatki na naprawę usterek, ale też w przyszłości firmę czeka mniej reklamacji – produkty będą lepiej przetestowane i sprawdzone na każdym etapie produkcji.
Jak to wygląda w praktyce? Wszystko zaczyna się od zapoznania z branżą klienta i tym, jak ona funkcjonuje. Na tym etapie kontrola jakości skupia się zwłaszcza na dokumentacji technicznej, bez sprawdzenia której dalsze etapy są niemożliwe do zrealizowania. Później kolejno doświadczony zespół rozdziela między siebie zadania, tak, by mieć pewność, że cała kontrola będzie dokładna i profesjonalna. Następnie kontroluje się jakość materiałów wykorzystywanych przy produkcji – mowa tu zarówno o atestach, jak i o przeliczeniu stanu magazynu, by mieć pewność, że to, co jest zawarte w dokumentacji zgadza się z praktyką.
Kolejny etap to kontrola prawidłowości wykonywania elementów. Tu sprawdza się po prostu przebieg działań – czy wszystko odbywa się zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Kontrola jakości musi też obejmować powstawanie zanieczyszczeń, choć sama kwestia tego, czy firma pracuje zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska jest już osobną kwestią.
Ostatni etap to złożenie dokumentacji, w której umieszczono zapis wszystkich przeprowadzonych działań. Po tym wystarczy zgłosić akceptację i kontrolę jakości można uznać za zakończoną.
Dlaczego warto przeprowadzać kontrolę jakości w swojej firmie?
Przede wszystkim dlatego, że wykwalifikowani brygadziści przeprowadzili już wiele kontroli tego typu i wiedzą, na co zwracać uwagę. W nawet najlepiej pracującej firmie można przeoczyć drobne elementy, które będą miały wpływ na cały proces produkcji. Kontrola pozwoli wykluczyć błędy i tym samym zmniejszyć straty wynikające z przeoczenia pewnych elementów. Inwestycja w kontrolę jakości nie tylko więc zwraca się, ale wręcz przynosi zyski – właśnie dzięki temu, że firma nie będzie mieć problemu z wycofywaniem wadliwych produktów i nie stanie się ofiarą nieustających reklamacji napływających od klientów. Podsumowując – kontrola jakości zdecydowanie powinna odbywać się w każdej firmie, aby procesy produkcyjne przebiegały w ściśle określonym porządku.
Autor: Pozycjoneria.pl. Artykuł powstał dzięki współpracy z przedstawicielem firmy Team Prevent Sp. z o.o. z Pszczyny.