Lokowanie produktu – jak robić to dobrze?

0
1139

Niemal w każdej dziedzinie produktów i usług jest duża konkurencja. Zatem, aby dotrzeć do potencjalnych odbiorców przedsiębiorca musi inwestować w różne formy marketingowe, które sprawią, że oferowana marka stanie się rozpoznawalna, co przyciągnie klientów. Oprócz klasycznej reklamy, coraz popularniejsze staje się lokowanie produktu.

To narzędzie marketingowe ma w sposób nienachalny zachęcić do zakupu i rozreklamować towar. Lokowany produkt umieszcza się w środkach masowego przekazu, takich jak telewizja i radio. W Europie ta forma marketingowa jest bardzo popularna, również w Polsce coraz częściej przedsiębiorcy ją stosują, a jej zadanie to w głównej mierze polega na zwiększeniu dochodów firmy dzięki takiej reklamie.

Jak dobrze lokować produkty?

Lokowanie produktów ma wiele zalet pod warunkiem, że jest wykonane dobrze. Przede wszystkim należy wybrać miejsce, w którym zamierzamy go ulokować. Do wyboru są zarówno blogi, seriale, programy rozrywkowe, filmy, a także audycje radiowe. Na początku należy zastanowić się co chcemy osiągnąć, czy ma to być utrwalenie pozycji na rynku, a może spopularyzowanie danej marki. Istotne jest również to, do kogo adresujemy przekaz. Warto zauważyć, że jest to tańsza forma niż klasyczny spot reklamowy.

Przede wszystkim najlepiej wybrać osobę, która jest rozpoznawalna i lubiana oraz cieszy się autorytetem. Dzięki temu nasz produkt może kojarzyć się z tą osobą, zatem zacznie się lepiej sprzedawać. Taki przekaz jest bardzo krótki, zatem aby odniósł sukces, musi być dobrze spozycjonowany, gdyż kierowany jest do danej grupy docelowej. Jeżeli chcemy lokować np. kosmetyki damskie, bądź męskie należy wybrać porę wieczorną, gdyż wtedy najczęściej adresaci mogą ją zauważyć. Ważne jest także idealne wpasowanie np. w program. Jeżeli lokujemy przyprawy automatycznie dobrym wyborem są programy kulinarne. Na pewno lokowanie nie może być nad wyraz natrętne, gdyż staje się mało wiarygodne.

Lokowanie produktu w filmach i programach

Lokowanie produktu w filmach i programach może przynieść wiele profitów, dla każdej ze stron. W przypadku filmów widz nie zdaje sobie sprawy, jak wiele product placementu jest w fabule, zatem tak istotne jest dobre wkomponowanie produktu w fabułę i kontekst sytuacji. Pozytywnie odbierany bohater pełni w tym przypadku ważną rolę. Dany film musi wywoływać pozytywną reakcję i wrażenia.

W serialu „Przyjaciele” tytułowi bohaterowie przesiadywali wiele czasu w kawiarni i pili z bardzo dużych filiżanek. Mało kto zdawał sobie wtedy sprawę, że to lokowanie produktu, które było tak nienachalne, że przyniosło firmie bardzo duże zyski. Innym przykładem mogą być szpilki Manolo Blahnik, które zyskały olbrzymią popularność, po tym jak nosiła je główna bohaterka „Seksu w Wielkim Mieście”. Zatem, aby dobrze ulokować produkt, nie może on kolidować z przesłaniem filmu czy programu.

Jak ulokować produkt w internecie?

Obecnie bardzo popularny jest portal Youtube, gdzie każdy może zamieszczać swoje filmiki. Szczególnie znani Youtuberzy mogą przyczynić się do wzrostu zainteresowania naszą marką. Najłatwiejsze jest lokowanie proste, np. w filmiku prowadząca maluje się daną marką.

Można również skorzystać z lokowania aktywnego, gdzie dana osoba opowiada o określonym produkcie, np. przedstawia zalety oraz cenę wód w puszkach znajdujących się na jej biurku. Najdroższą formą jest film sponsorowany. Ma on stanowić rozrywkę, jak i reklamować dane towary. Może dotyczyć aktywności fizycznej i reklamować wody w puszkach, jako dobre nawodnienie po treningu.

Lokowanie w radiu

Również w audycjach radiowych można dokonać product placementu. Choć taka forma jest stosunkowo najmniej popularna, również może przyczynić się do zwiększenia popularność np. słynne jest wykupienie przez ZUS lokowania w programie „Lato z radiem”. Zatem firmy lokują swoje towary w danych audycja radiowych, gdzie w danym programie nienachalnie wtrącone są wątki o produktach i usługach. W tych dotyczących wycieczek, może być lokowanie biur turystycznych, a w rozmowie dotyczącej zdrowia i zalet nawadniania organizmu, można ulokować wody w puszkach.

Woda reklamowa – zwiększy rozpoznawalność firmy

Lokowanie produktu jest procesem złożonym i aby przyniosło odpowiedni i zamierzony cel, musi być wykonane poprawnie. Również promocja wizerunku firmy może polegać na rozdawaniu gadżetów z nią związanych. Tutaj sprawdzi się woda reklamowa. Taka forma promocji będzie właściwa podczas imprez sportowych. Woda reklamowa może być umieszczana także w hotelach, pensjonatach i pokojach gości. Na etykiecie znajduje się logo firmy. Może być ona w pełni spersonalizowana.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here