Czy wyspa sklepowa w centrum handlowym się opłaca?

0
6186
Czy wyspa sklepowa w centrum handlowym się opłaca?

Wyspa ekspozycyjna w centrum handlowym może być efektywnym i atrakcyjnym sposobem prowadzenia biznesu. Za tym wyborem przemawia szereg korzyści, nie tylko finansowych, lecz związanych również z możliwością lepszego wyeksponowania produktów oraz bardziej bezpośrednim kontaktem z klientem. Czy wyspa sklepowa w centrum się opłaca?

Wyspa handlowa – czym jest i czym różni się od tradycyjnego stanowiska?

Wyspa handlowa stanowi niewielki punkt, zlokalizowany na traktach komunikacyjnych galerii handlowych lub pasażach, która ma na celu prezentację i sprzedaż produktów. Zakres branż, których aktywność handlowa w takiej formie ma sens, jest naprawdę duży. Wyspy sklepowe, niegdyś kojarzące się raczej z drobną działalnością gospodarczą, taką jak naprawa telefonów komórkowych, dorabianie kluczy czy sprzedaż artykułów papierniczych, są dziś coraz częściej wykorzystywane przez międzynarodowe marki o ogromnym kapitale, między innymi przez operatorów telefonii komórkowej czy przez banki. Na korzyść takiego rozwiązania przemawiają przede wszystkim niższe koszty najmu powierzchni handlowej. Kwestia finansowa jest ważna nie tylko dla niewielkich sklepów, lecz coraz częściej również dla korporacji, które muszą ciąć koszty dla optymalizacji budżetów. Ile trzeba zainwestować w takie miejsce? Średni koszt najmu metra kwadratowego w galerii handlowej zlokalizowanej w jednym z dużych polskich miast (Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań) wynosi w przedziale 145-170 złotych. Tymczasem stawki aktualnie obowiązujące za najem tradycyjnego lokalu w Warszawie wynoszą około 500-580 złotych za metr kwadratowy. Różnice są zatem ogromne. O kosztach przedsiębiorca musi myśleć w perspektywie kilkuletniej – w większości galerii bowiem nie uda się wynegocjować umowy najmu krótszej niż 5 lat. To, czy biznes się opłaci, zależy nie tylko od umiejętności przedsiębiorcy, jakości produktów, profesjonalnej obsługi klienta, ale również od koniunktury.

Wyspa ekspozycyjna – dlaczego warto zainteresować się tą możliwością?

Nie tylko względy finansowe, ale także szereg innych korzyści przemawia za rozważeniem najmu wyspy handlowej. Sprzedaż z miejsca zlokalizowanego bezpośrednio na pasażu, bliżej klienta, pozwala lepiej zaprezentować swoje produkty lub usługi. Wyspa jest doskonale widoczna także dla tych osób, które idąc szybko środkiem galerii, śpieszą się do konkretnego punktu, na przykład do salonu sieci komórkowej lub supermarketu. Chcąc, nie chcąc i tak dostrzegą wyeksponowany w niej asortyment i być może zdecydują się coś w niej kupić. Nie należy obawiać się kradzieży – w końcu w obiekcie znajduje się całodobowa ochrona i monitoring, choć oczywiście nic nie zastąpi czujności sprzedawcy. W przypadku branży perfumeryjnej, kosmetycznej czy spożywczej ta bezpośrednia bliskość klienta roztacza ogromne pole możliwości w zakresie marketingu sensorycznego. Prezentacja nowych zapachów perfum czy zorganizowanie małej degustacji regionalnych serów czy pieczywa – nic nie przyciąga klienta tak dobrze jak budzący pozytywne skojarzenia zapach. W tym zakresie możliwości wynajmującego wyspę handlową są dużo większe w porównaniu z najemcami tradycyjnych lokali. Warto tę przewagę umiejętnie wykorzystać.

Jak zaprojektować wyspę, aby przyciągała wzrok i była praktycznie dostosowana do sprzedaży?

W tym zakresie trzeba dość oszczędnie gospodarować niewielką przestrzenią, która jest do dyspozycji. Najemca musi pamiętać, że oprócz funkcji ekspozycyjnej musi dać ona odrobinę miejsca do poruszania się sprzedawcy oraz przestrzeń do komunikowania się z klientem, na przykład podczas pokazywania bliżej wybranego produktu. Przemyślana konstrukcja wyspy spełnia zatem nie tylko potrzeby ekspozycyjne, ale również czysto użytkowe i te związane z obsługą klienta. Bardzo duże znaczenie w przypadku wyspy handlowej ma dobry design – wygląd takiego miejsca musi opierać się na niebanalnym projekcie i starannym wykonaniu. Wyspa już na wstępie powinna przyciągać klienta, czy to swoją formą, kształtem, czy też kolorem. Dobra firma projektowa jest w stanie stworzyć i wykonać piękne wyspy spełniające nowoczesne standardy w zakresie wzornictwa użytkowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here